Skąd ten trądzik..? 2. Dieta i nietolerancje pokarmowe 0
Skąd ten trądzik..? 2. Dieta

Trądzik - Czy dieta ma znaczenie.. ?

 

Należy zwrócić uwagę na zależność gospodarki hormonalnej oraz diety. Pewne produkty spożywcze przyjmowane w nadmiarze wywołują ogromny wpływ na układ endokrynny. Stąd kolejne stwierdzenie, że nieodpowiednia dieta w znacznym stopniu może wpływać na stan skóry i potęgować zmiany trądzikowe a nawet być ich przyczyną. Publikacje naukowe jako szkodliwe podają nabiał i produkty o wysokim indeksie glikemicznym. Tutaj należy podkreślić, że trądziku nie zauważa się wśród osób wykluczających z diety produkty mleczne oraz rafinowane węglowodany o wysokim indeksie IG. W metabolizmie węglowodanów ogromną rolę odgrywa insulina, której wysoki poziom powoduje zwiększenie produkcji hormonu wzrostu a w efekcie zwiększenie produkcji IGF-1 (insulinopodobny czynnik wzrostu). Wysoki poziom insuliny i IGF-1, nasilając produkcję łoju, odgrywa istotną rolę w patogenezie trądziku. Przewlekła nadmierna produkcja insuliny (hiperinsulinemia), oprócz innych konsekwencji zdrowotnych, powoduje z kolei zwiększenie produkcji androgenów, co jak wiemy jest częstą przyczyną trądziku.

 

Wdrożenie diety beznabiałowej w wielu przypadkach znacznie poprawia stan skóry. Dochodzi do widocznej redukcji zmian zapalnych oraz ograniczenia łojotoku. Mleko krowie oprócz innych bioaktywnych związków, zawiera IGF-1 czy prekursory hormonów. Ma zatem wysoki indeks insulinowy co jak ustaliliśmy, mocno sprzyja trądzikowi. Należy też zwrócić uwagę na odżywki białkowe dla sportowców. Procesy odtłuszczenia oraz koncentracji i wyizolowania poszczególnych aminokwasów, powodują, że odżywki takie posiadają indeks insulinowy wyższy od mleka. .

 

W walce z trądzikiem zdecydowanie warto zadbać o dietę bogatą w wielonasycone wyższe kwasy tłuszczowe takie jak: omega 3 i omega 6 oraz niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe tzw. NNKT. Niedobór WKT powoduje zmiany charakterystyczne dla trądziku tj. zagęszczenie sebum, co prowadzi do zaczopowań ujść gruczołów łojowych oraz generowania stanu zapalnego. Deficyt bądź zaburzenie metabolizmu WKT może być przyczyną nadmiernego procesu keratynizacji skóry, co również sprzyja blokowaniu gruczołów łojowych a w efekcie powstawania trądziku. Taka cera najczęściej jest sucha i szorstka w dotyku. Na jej powierzchni widoczne są zamknięte zaskórniki w postaci grudek zapalnych. Efekt suchej skóry niweluje również podaż wspomnianych NNKT wraz z omega-3. Pamiętajmy, że cera trądzikowa, również ta tłusta i łojotokowa, będzie bronić się przed suchością, jeszcze większą produkcją sebum. Dlatego tak ważne jest wzmacnianie bariery lipidowej również od wewnątrz. Źródłami kwasów tłuszczowych są naturalne oleje z roślin nasion oleistych, tłoczone na zimno (!) tj. olej lniany, rzepakowy, sojowy, konopny, z wiesiołka, z ogórecznika, jak również orzechy i nasiona.

 

-> witaminy i minerały

W okresach zimowych warto zadbać o suplementację witaminy D3, której niedobór sprzyja procesom zapalnym. Podobne działanie posiada cynk, wpływając na funkcje wydzielnicze oraz zwiększając odporność na zakażenia. Cynk wykazuje działanie przeciwzapalne oraz ma wpływ na przetwarzanie kwasów tłuszczowych, co sprzyja procesom regeneracji skóry. Przyswajaniu cynku pomaga witamina A. Należy pamiętać, że uzupełnienie diety suplementami powinno odbywać się pod opieką lekarza. Długotrwała suplementacja cynku może powodować zaburzenie wchłaniania miedzi i żelaza. Warto zatem zadbać o odpowiednio zbilansowaną dietę.

 

 

Alergie i nietolerancje

Pewne produkty w organizmie człowieka, mimo że u większości nie wywołują niepożądanych efektów, u niektórych osób powodują nadmierną reakcję organizmu. Dzieje się tak z powodów nie do końca poznanych, jednak niewątpliwie obniżenie odporności organizmu poprzez zubożenie flory bakteryjej jelit, jest tutaj istotnym czynnikiem. Głównym aspektem alergii pokarmowej jest predyspozycja genetyczna.

 

Jednym z alergenów pokarmowych, istotnych w przypadku rozwoju trądziku jest omawiane już mleko. Źródła naukowe podają, że to właśnie białko mleka krowiego jest częstym powodem alergii i objawów z nią związanych. Warto zwrócić uwagę, że nietolerancja laktozy może być zupełnie niezależna od alergii na mleko krowie. Pozbycie się objawów diety nabiałowej może wymagać kilkumiesięcznego przebywania na diecie bezmlecznej (około 6 miesięcy). Białka mleka występują też w innych produktach spożywczych, dlatego należałoby selektywnie wybierać artykuły do spożycia. Oprócz trądziku innymi objawami skórnymi alergii na mleko są: ciemnienie okolic oczu, pokrzywka, obrzęk warg a także wypadanie włosów.

 

Zmiany podobne do trądzikowych mogą być objawem alergii i nietolerancji pokarmowych występujących na podłożu cer bez typowych cech skóry objętej trądzikiem tj. łojotok, zaczopowane i poszerzone pory. Objawy podobne do zmian trądzikowych, występują również na podłożu cery suchej, często z utrwalonym rumieniem lub rumieniem pojawiającym się pod wpływem niektórych pokarmów.

 

Alergie pokarmowe są trudne do wykrycia za pomocą testów diagnostycznych. Test skórny może być dodatni dla osób, które rozwinęły objawy skórne, jednak negatywny dla tych którzy wykazują objawy w przewodzie pokarmowym, oddechowym lub ogólnoustrojowo.

 

W walce z alergią pomaga: aktywność fizyczna na świeżym powietrzu, światło słoneczne i odpoczynek. Nasilenie objawów można zaobserwować po spożyciu alkoholu lub aspiryny a także w trakcie chorób zakaźnych czy przeziębienia. Niewątpliwie najlepszym rozwiązaniem zwalczenia objawów alergii jest eliminacja z diety szkodliwych dla nas produktów. Wykrywanie niektórych alergenów może być możliwe jedynie za pomocą tzw "metody prób i błędów".. Warto pamiętać, że niektóre objawy pojawiają się dopiero po spożyciu określonej ilości alergenu albo nie w każdej porze roku.

 

Źródła:

http://www.phie.pl/pdf/phe-2008/phe-2008-4-471.pdf

https://www.researchgate.net/profile/Laura_Piejko/publication/323696459_Mleko_bialka_mleka_a_tradzik_Milk_milk_protein_and_acne/links/5aa664b8458515b3e5c0f04b/Mleko-bialka-mleka-a-tradzik-Milk-milk-protein-and-acne.pdf

http://aestheticcosmetology.com/wp-content/uploads/2019/12/ke2019.6-5.pdf

 http://www.akademiamedycyny.pl/wp-content/uploads/2016/11/Farmacja_2_2016_03.pdf

Alergia pokarmowa - Autorzy Phylis Austin, Agatha Thrash, Calvin Thrash: 2013

Komentarze do wpisu (0)

Witaj w hurtowni Maskamed

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
;
Sklep internetowy Shoper.pl